Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Kraanspoor

Autor: OTH Ontwerpgroep Trude Hooykaas bv
Adresa: Ms. Oslofjordweg, Amsterdam, Nizozemí | mapa
Web: www.kraanspoor.nl
Investor: ING Real Estate Development Netherlands
Projekt: 1997-2006 Realizace: 06/5006 - 12/2007
Užitná plocha: 12500 m²

V přístavišti NSDM se donedávna šermovaly jeřáby, syčela pára a vším rezonoval železný skřípot. Zámořské koráby plnila a prázdnila synchronizovaná souhra dobře naolejovaných pohybů…
To už je historie. Stroje zrezivěly, lomoz utichl. Dnes ho připomínají jen nehybné sochy.
NSDM však zůstalo nabité zvláštní energií a dnes znovu ožívá. Od hlavního nádraží sem do země mrtvých přiváží závozník na trajektu nový život. Zastaví vám hned vedle vyřazené ruské ponorky. Přístaviště a doky NSDM dnes prochází rozsáhlou transformací. MTV zde rekonstruovala objekt pro jedno ze svých nahrávacích studií a začínající hip-hopové skupiny zde točí gangsterské klipy na industriálním pozadí. Obrovský objekt bývalého skladu byl uzpůsoben potřebám umělců, kteří si v jeho útrobách mohou pronajmout buňku "ateliér". Z nadšení zde vznikla alternativní polykarbonátová kavárna Nordernlicht.

Širokému okolí bezkonkurenčně dominuje nekompromisní, monumentální 270m dlouhá a 13,5m vysoká betonová jeřábová dráha. Kdysi se na ní projížděly jeřáby, dnes vyzdvihává nad své okolí businessmany a budovu Kraanspoor.

Futuristický tanec jeřábových ramen se zbožím, kinetiku a těkání nahradila modernistická statická architektura. Skleněný kvádr vkusně posazený na betonový sokl. Možná by to někomu připadlo jako nedostatečná náhrada, přesto jde o unikátní počin.

Prosadit tuto "romantickou" vizi vyžadovalo hromadu úsilí a tvrdohlavosti.
Bylo třeba prosadit změnu územního plánu, který počítal se zbouráním jeřábové dráhy a výstavbou kontejnerových domů; přesvědčit developery o rentabilitě projektu a neposlouchat konzultanty, kteří varovali a nabádali přistoupit k standardním a prověřeným řešením.

Výsledkem je tato unikátní symbióza historického monumentu a moderní architektury.

Obecná forma skleněné racionální krabice odpovídá modernistickému pojetí adekvátnímu administrativní budově a není natolik výjimečná. Unikátní jsou ovšem její rozměry, umístění v urbánním kontextu a její vyzdvižení na sokl bývalé jeřábové dráhy. Přesto tento projekt není vzorným příkladem modernistické architektury, protože umístění objektu na betonový podstavec nebylo funkční, účelné, provozně výhodné, ani ekonomické. Přesto tento vztah dodává oběma symbiontům jiné jedinečné kvality a životaschopnost.

Specifický je projekt i po technické stránce. Úkolem architektů bylo maximálně využít únosnost bývalé jeřábové dráhy. Na 270m dlouhý, 13,5m vysoký a 8,7m široký základ jeřábové dráhy umístili třípodlažní budovu o stejné délce a šířce 13,8m. Tvoří ji lehká ocelová konstrukce asymetricky vykonzolovaná směrem k vodě, což koresponduje s konstrukcí základu, který odolával momentům sil vyvolaných rameny jeřábů operujících ve stejném směru. Dvojitá fasáda zajišťuje termoregulaci a zároveň umožňuje přirozené větrání. Venkovní plášť tvoří skleněné hydraulicky ovládané žaluzie, vnitřní prostor chrání dřevěná okna na výšku podlaží. K termoregulaci je využívána také voda, která je čerpaná z kanálu Het Ij. Požární únikové cesty zajišťují venkovní lávky.

Volné půdorysy všech 3 pater odpovídají požadavkům na flexibilní prostory pronajímatelných kanceláří. Zajímavostí jsou v dispozici umístěné prosklené, odvětrávané kuřárny podobné větší telefonní budce. Prostor betonového příhradového nosníku byl uzavřen a slouží jako archiv a sklady. Vertikální komunikace jsou v místě původních schodišť, která byla nahrazena moderními a doplněná panoramatickými výtahy.

Kraanspoor je bezesporu projekt velkých kvalit i rozměrů. Snahou architektů bylo zachovat energii, která byla v historii s tímto místem vždy spojena. Nová administrativní budova naplňuje požadavky na transformaci území. Zároveň se architektům podařilo zachránit industriální památku a umístěním objektu budovy na její vrchol ve výšce 13,5m vyvolávat napětí a dynamiku tomuto místu vlastní. Samotný monument jeřábové dráhy kotví budovu v historickém kontextu místa a provokuje teoretiky architektury, protože jeho využití nevyplynulo z funkčních, ale pouze estetických požadavků. Proto ho někteří mohou přehnaně považovat za nový způsob "pouhé", modernou odmítané, dekorace.

Společně s dalšími projekty, jako např. Caixa Forum v Madridu od Herzog & de Meuron, snad Kraanspoor poslouží jako dobrý příklad pro projekty v bývalých industriálních oblastech a areálech, jako byla například Vaňkovka v Brně.






































Projekt
Fotograf
Radek Brunecký
Autor: Radek Brunecký, 12.11.08
Návštěvnost: 54424 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
...Tohle mi udělalo hezký ráno... šakal 13.11.08 08:44
pěkný Pavel Schneider 13.11.08 18:29
tyjo Jakub Šubrt 24.03.09 20:28
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Březen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.