GYRE Shopping Centre

GYRE Shopping Centre
Adresa: 5-10-1, Jingumae, Shibuya-ku, Tokio, Japonsko
Projekt:03.2005
Realizace:06.2006 – 1.11.2007
Užitná plocha:9000 m2


Spolupráce: Stefan Witteman, Stefan de Koning, Chris Lai, Jose Ignacio Velasco Martin, Rosa Llados, Julia Sulzer, Morgan Jacobsen
Současnou výstavbu v tokijské čtvrti Omotesando představují nápadité návrhy nových budov s velkolepými fasádami a vybranými interiéry. Většina těchto staveb slouží jako reprezentativní ('flagship') obchody významných módních značek. Působí, jako by se soustředily na kvalitu své fasády a pláště, a tváří se jako obří reklamy. Jsou architektonickou obdobou supermodelek. Podobně jako u supermodelek může být někdy jejich krása odstrašující.
Může nová stavba s těmi okolními soutěžit a o něčem vypovídat? Může nový objekt usilovat o to, aby byl víc než jen na okrasu? Proč neuchopit nit dřívějších realizací, které tu v roce 1985 započal Maki se Spiral Building a poté navázala v roce 2001 s YM Square Building v Harajuku? Tyto návrhy se soustředí na vertikální pohyb návštěvníků, jsou více veřejné a méně exkluzivní než 'značkové' módní domy. Nicméně neobyčejné kvality těchto staveb nejsou patrné přímo z ulice a postrádají vnější ikonický výraz, než jaký mají nedávno dokončené vlajkové obchody. Je možné spojit vnitřní otevřenost s ikonickým zevnějškem a získat to nejlepší z obou typologií?
Program vyžadoval, aby mohla stavba sloužit jednomu nebo více uživatelům/společnostem. Muselo se proto pracovat ve dvou plánech: jedním byla stavba jako celek a druhým byly jednotlivé obchody uvnitř stavby. Na místo je naplánováno pět pater, každé poschodí zabírá 75 procent z celkové plochy pozemku. Pozvolným otáčením těchto podlaží kolem centrálního jádra vzniká řada teras pospojovaných mezi sebou venkovními schodišti a eskalátory. Protější strany jádra tak vytváří identickou dvojici odstupňovaných terasovitých ulic. Každé patro je vždy ve dvou místech napojeno na tuto veřejnou venkovní cestu, která se proměňuje ve vertikální ulici. Z vnějšku budova vytváří velmi ikonickou a skulpturální formu; stavbu, která upoutá a naláká lidi nejen do přízemí, ale také za obchody a cíli ve vyšších patrech.
Poněvadž silueta stavby je dostatečně unikátní, mohla fasáda domu zůstat poměrně skromná, aby umožnila nájemcům obchodů vlastní sebeprezentaci. Na každém podlaží je ve fasádě rozmístěna řada otvorů, které slouží jako vstupní dveře, okna nebo výkladní skříně. Fasáda a stropy jsou obloženy speciálními keramickými dlaždicemi; na terasách je položena napodobenina dřevěných podlah.
MVRDV
0 komentářů
přidat komentář

Více staveb od MVRDV