Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Pan Am Building
(MetLife Building)

Autor: Emery Roth & Sons
Spoluautor: Pietro Belluschi, Walter Gropius
Adresa: 200 Park Avenue, New York, USA | mapa
Realizace: 1958 - 7. března 1963 Výška: 246 m
Počet pater: 58 Užitná plocha: 307000 m²

Budova společnosti Pan Am je reprezentantem nastupujícího brutalismu do estetiky mezinárodního stylu. Mrakodrap je ryzí komerční budovou, s rozsáhlými pronajímatelnými plochami, s jednoduchým tvarováním a absencí luxusních detailů v interiéru i exteriéru. Přestože sklidila ze strany estétů velkou kritiku, její nájemci si budovu oblíbili. Jistě i z toho důvodu, že se nachází v bezprostředním sousedství newyorského nádraží Grand Central.
Velmi silná nevole mnohých Newyorčanů vůči mrakodrapu byla korunována anketou jistého lifestylové časopisu, v níž Pan Am získal první místo na seznamu budov určených k okamžité demolici.
Dům má ale i hodně zastánců. Architekti jej chválí a nacházejí odvážnou konstrukční paralelu mezi Pan Amem a milánskou Pirelli Tower (Gio Ponti, Pier Luigi Nervi; 1959-60). Narozdíl od miesovských skleněných struktur je fasáda Pan Amu plná a plastická, což je ohleduplnější k historickým budovám v sousedství.
Pan American World Airways vlastnily budovu mnoho let. Jejich logotyp zářil v koruně severní a jižní fasády, zatímco na fasádě východní a západní svítil symbol zeměkoule. V roce 1981 koupila mrakodrap The Metropolitan Life Insurance Copany. Když v roce 1991 Pan Am zanikly, vyměnila MetLife logo na fasádě za vlastní a budova byla přejmenována na MetLife Building.
V roce 2005 MetLife budovy prodala za rekordní cenu 1,72 miliardy dolarů společnosti Tishman Speyer Properties, která spravuje v New Yorku dva významné penzijní fondy.
Ve své historii sloužila i jako heliport pro Kennedyho letiště, když cesta z JFK na střechu PanAmu trvala úžasných sedm minut. Tato služba fungovala v letech 1965-1968. Byla ukončena pro nerentabilitu - helikoptéra pojala pouze osm pasažérů. V únoru 1977 byla obnovena. Ukončena byla po třech měsících provozu, když při incidentu zahynuly vinou utrženého rotoru čtyři lidi v helikoptéře a jeden chodec na chodníku.
Nejslavnějšími obyvateli domu je párek sokolů, kterým se přezdívá Lois a Clark.
Projekt
Fotograf
Štěpán Vrzala
Autor: Jan Kratochvíl, 18.05.08
Návštěvnost: 41411 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Červenec 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.