Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     

Groninger Museum - východní pavilon

Autor: Coop Himmelb(l)au | Wolf D. Prix, Helmut Swiczinsky
Adresa: Ubbo Enniussingel, Museumeiland 1, Groningen, Nizozemí | mapa
Web: www.groningermuseum.nl
Investor: Sichting Fondsbeheer Niebouw Museum
Náklady: 2 000 000 Euro Projekt: 1990-92
Realizace: 01.1993 - 02.1994 Užitná plocha: 900 m²
Obestavěný prostor: 4300 m³

V roce 1990 oslavila místní firma Gasunie svoje 25. výročí a při této příležitosti se rozhodla věnovat městu nějaký dárek. O tři roky dříve oslovil Frans Haks, ředitel muzea v Groningen, italského designéra md, aby pro něj navrhl nové muzeum. Mendini, který je více designér než architekt, si k spolupráci přizval Philippe Starcka, Michelle de Lucchi a Coop Himmelb(l)au. Štědrý dar ve výši 25 milionů holandských guldenů vše usnadnil a umožnil realizovat na kanálu Verbindings muzejní komplex tvořený třemi stavbami. Ještě v průběhu samotných příprav se odpůrcům muzea podařilo zablokovat projekt na celý jeden rok. Protesty se týkaly hlavně kontroverzní podoby muzea. Lidé z okolí se obávali, že jejich domy ztratí hodnotu a už se nanajde nikdo, kdo by chtěl jejich nemovitosti koupit. Se stavbou muzea se začlo 1992 a realizace trvala dva roky. Na výraznou barevnost a neobvyklé tvary si lidé nakonec museli zvyknout. Groninger Museum vzniklo také díky zásluze radního Ypke Gietema, který přes všechny protesty prosadil umístění muzea na jeho dnešním místě. Středem muzea prochází pěší most spojující hlavní vlakové nádraží s městským okruhem a centrem. Nízký kruhový pavilon je od francouzského designera Philippe Starcka, prostřední zlatou věž navrhl Alesandro Mendini a východní pavilon pohází od vídeňských dekonstruktivistů Coop Himmelb(l)au.
Posledně zmiňovaní architekti dostali za úkol vypracovat návrh východní části muzea. Jejich projekt nese název ”Liquid Architecture”, jehož koncept je založen na rozvíjení pozitivních a negativních prostorů. Vznikly tak různé výstavní místnosti, kde lze na umělecká díla shlížet z mnoha výškových úrovní. V muzeu jsou vystavovat sbírky sahající od obrazů ze 16. století až po současné umění. Komponováním přirozeně a uměle osvětlených prostorů vznikla celá řada pracovních modelů, z nichž byl vybrán jeden, který se nejvíce podobal prvnotní skice architektů a ten byl následně se všemi jeho chybami a nepřesnostmi převeden do skutečného měřítka. Na počátku 90. let začaly počítače pronikat také do oblasti architektury a díky nim se podařilo model zdigitalizovat a vytvořit k němu potřebnou projektovou dokumentaci. Jednotlivé části stavby vznikaly mezi trupy lodí v místních loděnicích. Kvůli vyšší flexibilitě a nižším ceně bylo totiž výhodnější svěřit zakázku loděnicím než klasické stavební firmě.
Autor: Petr Šmídek, 27.06.08
Návštěvnost: 34386 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Květen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.