Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
GFZK 2 - muzeum současného umění

Autor: AS-IF Architekten | Paul Grundei, Stephanie Kaindl, Christian Teckert
Adresa: Karl-Tauchnitz-Straße 11, Lipsko, Německo | mapa
Web: www.gfzk.de
Investor: Galerie für Zeitgenössische Kunst
Náklady: 2 500 000 Euro Projekt: 2002-03
Realizace: 2003-04 Zastavěná plocha: 1000 m²
Plocha pozemku: 2830 m²

Pavilon moderního umění v Lipsku se zcela odlišně staví k tomu, jakým způsobem jsou ve většině případů koncipovány výstavní prostory pro prezentování současného umění, a namísto obvyklé „bílé kostky“ přichází s polygonální prostorovou skladbou navrženou tak, aby posuvné stěny umožňovaly při koncipování výstav neomezenou variabilitu. Jednopodlažní pavilon zasazený na okraj parku Clara Zetkin na ploše nepřevyšující 1000 m² v sobě zahrnuje výstavní prostory, místnosti pro workshopy a promítání, přednáškový sál a kavárnu se zázemím. Na realizaci a výsledné podobě pavilonu má velký podíl Barbara Steiner, která je uznávanou odbornicí na soudobé umění a od roku 2001 také ředitelkou GFZK.
Není snadné dopředu odhadovat tvorbu současných umělců, a muzeum je tak připraveno na jejich díla pružně reagovat. Kurátor i umělec dostávají v pavilonu ke hře devět posuvných stěn. Tento prostor založený na soustavě polygonů je velice flexibilní a umožňuje vznik stálé nových půdorysných kompozicí s novými pohledy, průhledy a perspektivami. Bez nadsázky lze říct, že s každou další výstavou návštěvník vstupuje do jiného muzea. Divák musí objevovat a nejen pasivně přijímat, musí si odvyknout na zažité schéma. Otevřenost návrhu do všech směrů, odsazení od terénu a téměř dočasné vzezření jen podporují nedeterminovaný charakter prostorové skladby. Díky velkým otvorům v plášti vznikají mezi vnitřními prostory a exteriérem zajímavá spojení. Pavilon lze rozčlenit do tří samostatných částí. Více vstupů do muzea nabízí vedle prostorové flexibility také časovou flexibilitu. Kavárna s promítacím sálem mohou být otevřeny dlouho do noci, zatímco muzeum už má dávno zavřeno. Koncept osvětlení vnitřních prostorů je stejně variabilní a inovační jako ostatní částí projektu.
Třebaže se budova tváří jako by byla navrhovaná z vnitřku ven, tak do svého kontextu zapadá s naprostou samozřejmostí. V těsném sousedství historizující vily lipského nakladatele Paul Herfurth přestavěné v roce 1999 Peterem Kulkou si však nové muzeum zachovává svoji autonomii.
Že je tento malý pavilon významným příspěvkem k diskuzi o současné muzejní architektuře potvrzuje mimo jiné fakt, že autoři za tento projekt dostali četná ocenění od rakouských i německých institucí (Bauwelt Preis 2007, austrian architecture award 2006, Architekturpreis der Stadt Leipzig 2005).

Literatura

Autor: Petr Šmídek, 31.12.07
Návštěvnost: 34122 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Červenec 2014
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2014
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.