Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Hollyhock House
dům pro Aline Barnsdall

Autor: Frank Lloyd Wright
Adresa: 4800 Hollywood Boulevard, Los Angeles, USA | mapa
Web: www.hollyhockhouse.net
Realizace: 1919-21

První realizací F. L. Wrighta v Los Angeles byla vila pro Aline Barnsdall a její dcerku. Poněvadž si Aline přála, aby Wright na jejím domě uplatnil v maximální možné míře motiv květu proskurníku (hollyhock) a poněvadž Aline dům po čtyřech letech obývání opustila, je dům v literatuře často označován jako The Hollyhock House.
Aline Barnsdall byla klientkou, o které každý architekt sní. Její dědeček, William Barnsdall, byl jedním z prvních těžařů nafty ve Spojených státech. Prominentní rodina žila v Pensylvánii, kde se narodila i Aline. Aline nafta neučarovala, mnohem více ji zajímalo cestování a dobročinnost. Enormně se zajímala o současné umění, zejména o divadlo. Její zájem ji přivedl kolem roku 1910 do Chicaga, kde pomáhala provozovat experimentální divadelní scénu. V Chicagu se seznámila s Wrightem, jehož aktuální místní realizaci Midway Gardens obdivovala.
Když v roce 1915 navštívila Aline Kalifornii, byla fascinována atmosférou rodícího se Hollywoodu a rozhodla se v L.A. usadit. Požádala Wrighta, aby pro ni vypracoval návrh divadelní komunity - divadla, obydlí režiséra a herců, vlastní vily Aline, kina atd. Z plánovaného velkorysého komplexu bylo zrealizována jen část.
Frank Lloyd Wright, v té době dvaapadesátiletý, vybral společně s Aline stavební místo - návrší Olive Hill (olivový kopec) s úžasným výhledem na město. Pozemek o výměře 36 hektarů uspokojil jak provozy divadla, tak luxusní obydlí jeho zakladatelky. Vila se nachází na vrcholu kopce. Dle Wrightových slov, je spíše o exteriéru než o interiéru. A skutečně se zde poprvé objevuje motiv vnitřního atria, který Wright doposud u svých realizací nevyužil. Jeho prérijní domy se vyznačovaly maximálním otevřením a prorůstáním do krajiny, což v případě kalifornského klimatu nebylo životaschopné řešení. Wright se inspiroval na výstavě mayské kultury, která v té době v L.A. probíhala, a navrhnul nezvykle uzavřenou masivní stavbu s otvory zařezanými hluboko do obvodových zdí. Z každého pokoje je však přímý výstup do zahrady nebo na terasu. Centrální uspořádání kolem pobytového atria doplnil motiv pochozích střech po obvodu - kromě obydlí totiž dům Aline Barnsdall sloužil i jako divadelní prostor, když se některé hry odehrávaly v atriu a na střechách a obecenstvo sedělo v amfiteátru kolem bazénu.
Stavba vily začala v roce 1919. Wright se jí osobně neúčastnil, poněvadž byl v té době zaneprázdněn významnou zakázkou Imperial Hotelu v Japonsku. Na stavbu dohlíželi jeho dva pomocníci - rakouský architekt Rudolph Schindler a prvorozený Wrightův syn Lloyd Wright, jehož doménou byla na začátku kariéry zahradní architektura. Komunikace mezi Wrightem a Schindlerem nebyla bezproblémová a ambice mladého Schindlera se projevovaly například v designu interiérových prvků. Rozsah Schindlerových intervencí byl značný, obzvláště se projevil v prostoru ložnice Aline Barnsdall, kde se objevilo nové okno, byla zvolena jiná barevnost apod. Po svém návratu z Japonska Wright nekompromisně a rychle navrátil dům do zamýšleného stavu a Schindler začal budovat vlastní ateliér na Kings Road.
Ústředním motivem vily je souboj živlů. Wright si liboval v kontaktech ohně, země-kamene, vody a vzduchu. Kalifornské klima mu umožnilo rozvinout svou posedlost v neobyčejné míře. Z bazénku v centrálním atriu vytéká strouha, která prochází obývacím pokojem, kde se vlévá do vnitřního mělkého bazénku před krbem, který zaklenul obrovský kamenný překlad s dekorativním abstraktním reliéfem. Tento ústřední prvek byl provozován velmi krátce, poněvadž voda protékající obývacím pokojem zapáchala a narušovala vnitřní luxusní atmosféru. Nepříjemným momentem byl i první déšť, který způsobil přetečení venkovního bazénu a následnou záplavu obývacího pokoje. Masivní dřevěné podlahy byly zničeny a nahradily je na některých místech koberce.
Podobné provozní potíže a neefektivní život ve vile (snídaňový salónek se kupříkladu nachází na opačném místě domu než kuchyně) vedly k opuštění vily Aline Barnsdallovou. V roce 1927 věnovala vilu i okolní pozemek s parkovou úpravou městu. Vila s ojedinělým dekorem v podobě abstrahovaného květenství proskurníku byla následně využívána California Art Clubem, který v jejím interiéru uspořádal řadu výstav svých členů a divadelních představení. Okolní park byl pojmenován na památku Aliina otce, Theodora Barnsdalla.
Od roku 1948 dům sloužil jako sídlo Dorothy Clune Murray's Olive Hill Foundation.
Generální rekonstrukce vily proběhla v roce 1974. Od roku 1976 dům slouží jako muzeum. Teprve v roce 1989 byl do původní podoby zrekonstruován obývací pokoj, který se o rok později dočkal nábytku podle Wrightova originálního návrhu. Díky černobílým fotografiím však nebylo možné rekonstruovat barevnost interiéru a tak je otázkou, zda-li současný stav přesně odpovídá dobovému. Současným správcem vily jsou Friends of Hollyhock House. Dům je přístupný veřejnosti prostřednictvím průvodcovských prohlídek.

Literatura

Autor: Jan Kratochvíl, 19.12.07
Návštěvnost: 39237 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Srpen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.