Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Arcadia Lightwear

Autor: Sadar Vuga Arhitekti | Jurij Sadar, Boštjan Vuga
Adresa: Tržaška cesta 222, Lublaň, Slovinsko | mapa
Web: www.arcadia-svetila.si
Investor: Arcadia, d.o.o.
Náklady: 1 000 000 Euro Realizace: 8.1999 - 9.2000
Užitná plocha: 1460 m² Zastavěná plocha: 637 m²
Plocha pozemku: 1415 m²

Arcadia Lightwear je název společnosti specializující se na výrobu a prodej exkluzivních svítidel, které zde pořizuje a ve svých projektech používá většina slovinských architektů. Showroom Arcadia je současně první soukromá zakázka kanceláře Sadar Vuga Arhitekti. Do té doby naplňovali stavební program vzešlý na základě vyhraných architektonických soutěží. Tentokrát mohli již od samého počátku uskutečňovat sen, do něhož si klient přál promítnout všechny stránky svého profesního i soukromého života. Pro realizaci si vybral rušnou komunikaci  v jihozápadní části lublaňského obchvatu. Zdejší chaoticky uspořádané komerční objekty se snaží řidiče zaujmout co nejbohatším tvaroslovím. Sadar s Vugou šli proti tomuto trendu a směrem do ulice zavěsili černou krabici bez dveří a oken odrážející v sobě jen světla projíždějících aut, z nichž jen málokteré zastaví. 
Klient si rád vychutnává městský způsob života, zároveň však pro svoji společnost potřeboval velkou skladovací halu, kancelářské prostory a místo pro vystavování svítidel. Všechny tyto funkce se měly společně se střešním bytem majitele vejít do jediné stavby. Důležitým úkolem bylo také najít způsob, jak nalákat co výstavního prostoru co nejvíce návštěvníků. Klient logicky netrval na tom, že by stavba v průmyslové oblasti na okraji města měla mít klasickou výlohu, poněvadž by se nenašlo příliš mnoho náhodných kolemjdoucích, kteří by se chtěli podívat, co se uvnitř prodává.
Po analýze místa a programu došli Sadar s Vugou k závěru, že nabídnou jen obchod nebo kancelářské prostory, ale přenesou sem na periferii celé spektrum městských veřejných aktivit. V tomto případě šlo o postupně řazení různých prostorů, které se návštěvníkům během jejich cesty odhalují. Již zvenku je patrné, že stavbu tvoří tři základní hmoty: stříbrným plechem obložený sklad v zadní části, uprostřed s krémovou omítkou je kancelářská část se střešním bytem a černý matný box zavěšený nad parkovištěm pro zákazníky. Pod černým boxem zároveň začíná cesta po osmi různých prostorových zážitcích. Úzká štěrbina pod masivním černým boxem vzbuzuje pocity stísněnosti, což je posilováno zadní konkávně prohnutou stěnou, které je obložena reflexní vrstvou a “lisující“ okolní obraz. Za jedním z reflexních panelů, který však nedoformuje realitu se skrývají automaticky posuvné dveře, kudy lze vstoupit do budovy a utéct před slisováním. Uvnitř se člověk ocitne v dlouhé černé místnosti s příkrou rampou osvětlenou jen několika málo podlahovými reflektory. Rampa vede do hlavního výstavního prostoru. Je logické, že když prodáváte svítidla, tak si nepřejete, aby jejich účinek kazilo denní světlo. Uvnitř černého boxu se můžete  plně zaměřit na to, co lampa nabízí. Designová svítidla jsou jedna věc, ale na druhou stranu je třeba vzít v potaz prodavače, kteří musí v prostoru bez oken trávit osmihodinovou pracovní dobu. Po druhé rampě osvětlené reflektory ve stěnách se člověk dostane opět do výstavní místnosti, tentokrát však na horní galerii, odkud se nabízí odlišný pohled. Když si pořizujete svítidla za stovky euro, tak se musíte na svět dívát s nadhledem. Poslední rampa vede do bytu majitele společnosti. Rozlehlá střešní terasa leží nad střechami okolních domů. Stěží identifikovatelná a chaotická zástavba tak mizí a z terasy se nabízí výhled na krajinu a vzdálené hory.

Hosté a návštěvníci administrativní a výstavní budovy Arcadia Lightware jsou prováděni osmi různými úrovněmi, které se proměňují v čase i ve způsobu, jakým zanechají na návštěvníkovi účinek.
Proč tento způsob provádění? Každá z částí domu má na naše smysly účinek skoro jako ve filmu, stimuluje v nás určité zážitky – jako tvar, prostorová orientace a sklon, zacházení s materiálem, světlo a intenzita zvuku –, které jsou uspořádány do sekvencí.
Během své cesty budovou návštěvník zažije osm různých zážitků v osmi postupných sledech: vstup ke stavbě – účinek vznášejícího se černého boxu; vchod – hloubkový účinek; při vstupu do výstavní místnosti – účinek světelné věže; v recepční místnosti – 900 sekund efektu Arcadia Lighwear; vstup na horní galerii – účinek fotobuňky; galerie – 90 sekund efektu Arcadia Lighwear; na terase – účinek splynutí denního a umělého osvětlení; terase – účinek otevřenosti a vzdušnosti.
SVA
Autor: Petr Šmídek, 13.04.09
Návštěvnost: 44282 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Duben 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.