Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
ParisBRAIN

Autor: NOX
Adresa: západní oblast La Défense, Paříž, Francie
Projekt: 2001 Realizace: 2001

ParisBrain je urbanistickou studií západní části úřednické čtvrti la Défense - jedná se o stejné místo, s kterým pracoval před deseti lety Rem Koolhaas ve svém projektu 'Tabula Rasa Revisited'. Po 'Soft Site' (Roterdam, 1997) a 'Off'the Road' (Eindhoven, 2000) je ParisBrain další ze studií ateliéru Nox otevřeného a flexibilního programu urbanizace, který usiluje o začlenění stále většího počtu proměnných omezení, ale především otevření se zážitkům z města jako by samo bylo látkou (substancí). K tomu, aby zhmotnili tuto látku, soustředí se Nox na tzv. 'mokré počítače', berouce si za inspiraci bavlněné nitě, které používal Frei Otto v sedmdesátých letech. Nejprve je území zmapováno liniemi vedoucími podle psycho-geografického výzkumu. Opakující se body jsou na modelu vytyčeny špendlíkem a pak pospojovány navzájem bavlněnými nitěmi vědomě s určitou vůlí. Celá věc je pak ponořena do vody. Pod účinky vody se cesty splétají, navzájem slepují a označují hlavní cesty; kolem nich se objevují zóny s otvory a podružných křižovatek. S naprostou nepředvídatelností se po několika ponořeních odhalí síť, která je určena logikou - zahrnující do sebe i prvky nahodilosti -, jež nemůže uchopit žádný model. Tato komplexní síť není ani mříží ani labyrintem. Navzdory všem svým následkům uspívá v kombinaci až dosud neslučitelných kvalit orientace a desorientace, úmyslu a zážitku, pořádku a chaosu, které se všechny staly alternativními situacemi uvnitř jednoho a toho samého systému. Někde na pomezí uměleckého výkonem a zaznamenaného vědeckého experimentu produkuje tento empirický proces hybridní formy, které jsou finálně digitalizovány pro použití v jiných projektech. Osnova z bavlněných nití je doslova transformována do IT verze urbanistického plánu, sloužícího jako automapa, model prostorového uspořádání budov nebo dokonce podstata architektonické formy.

Wet grid (mokrý rastr) je uspořádáním, ve kterém je pohyb strukturálně pohlcen systémem; je kombinací lokálního a celkového pohybu, přizpůsobivosti a pohybu. Wet grid pohlíží na těleso jako na směrovanou krajinu, jejíž formu určují rýhy (linky) a méně stanovených oblastech to jsou plochy. Pohyb musí být viděn jako zpráva, kde odchylka může být pohlcena systémem, a následně (analogicky) zadána od počítače. Linie jsou vyzdviženy v potenciálním poli, které udělá působí na linku, z níž je najednou křivka. Křivka je přímá linka s větším množství otevřenosti, na níž si lze bez problému částečně navrátit něčí šlépěje, kde by se jinak mohl rozpakovat ze zapomenutí. Komplikuje to vaši cestu, činí ji rozmanitou a schůdnější. Wet grid je stále sítí, topologickou a křivočarou.









Autor: Petr Šmídek, 18.07.05
Návštěvnost: 45356 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Březen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.