Kantonální muzeum v Lausanne

MCBA - Musée cantonal des Beaux-Arts de Lausanne

Kantonální muzeum v Lausanne
Spoluautor:Pieter Janssens
Adresa: Place de la Gare 16, Lausanne, Švýcarsko
Soutěž:2011
Realizace:2016-19


"Nové umělecké muzeum v Lausanne je téměř jedinečné svou abstraktností a důstojností, svým klidným a rytmickým vzhledem. Celá stavba je prostoupena neuvěřitelně jemným a detailním zpracováním cihel jako stěžejního materiálu. Monumentální interiéry se sebevědomě promyšlenými detaily se prolínají s vnitřními funkcemi a prostorovým členěním, z nichž některé prvky najdete opět v exteriéru. Sofistikovaný, evropský a přísně moderní návrh z masivních cihel spojuje místní technicko-průmyslovou historii s budovami ze světlého kamene stojícími v Lausanne a vytváří téměř paradigmatické místo kulturní výměny. Fasáda působí jako monumentální cihelný příběh, kde homogenita ustupuje před dobře zvládnutými proporcemi a při bližším pohledu disponuje fascinující živosti. Je kouskem historie, který vypráví, jak naplno využít možnosti cihly.“
vyjádření poroty Ceny Fritze Högera 2020
číst dále
Cílem projektu je přeměnit jednu z částí Lausanne na novou uměleckou čtvrť soustředěnou kolem tří hlavních městských muzeí: výtvarného umění, fotografie a Muzea designu a současného užitého umění. Všechny tyto aktivity jsou umístěny ve velmi složitém městském prostředí, které je ovlivněno starými železničními budovami, které jsou v současné době nevyužívané.
Co se týče urbanistického záměru zpřístupnit tuto část města a propojit ji s náměstím Place de la Gare před budovou hlavního nádraží znamenalo obětovat budovu z 19. století, která na místě stála, a vytvořit tak nový veřejný prostor. Záměrem aby, aby tři (nakonec se dva objekty od Aires Mateus sloučily do jedné muzejní budovy - pozn.překl.) nové budovy obklopovaly tento otevřený prostor a zároveň byly chápány jako celek. Návrh tvoří sbírka nalezených fragmentů a začleňuje je od samého počátku. Nový vstupní foyer vystupuje ze zadní fasády bývalého vlakového depa jako objet trouvé (fr. ztráty a nálezy – pozn.překl). Tím se nakonec stal hlavním kompozičním prvkem celého návrhu, z něhož vychází stavební program muzea. Proto hlavní fasáda připomíná pražce na železniční trati nebo oblouky u severní stěny působí jako pružinové mechanismy, které vyvolávají vzpomínku na původní místo a umožňují mu přetrvat jako součást nové budovy i do budoucna.
Stejně jako u velké průmyslové haly, kde má nosná konstrukce vždy přednost před řešením fasád, lze budovu definovat jako obydlenou zeď, která přesně odděluje industriální svět od nového veřejného prostoru.
Tento projekt je založen na zdánlivě rozporuplné rovnováze mezi specifickým místem a formální autonomií stavby podmíněnou jejím solitérním umístěním. Skladba, program i konstrukce se snoubí do jednotného celku, který navzdory výrazné proměně kontextu prokazuje svou platnost a funkčnost.
Estudio Barozzi Veiga
7 komentářů
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Vězení pro kásné umění
Vích
15.10.22 12:29
Re: Vích
19.10.22 07:57
Krása
...
19.10.22 09:39
Krása
Vích
19.10.22 10:23
to vích
člověk
19.10.22 10:44
zobrazit všechny komentáře

Více staveb od Estudio Barozzi Veiga