Mackintosh

Charles Rennie Mackintosh

*7. 6. 1868Glasgow, Velká Británie
10. 12. 1928Londýn, Velká Británie
Hlavní obrázek
Biografie
Charles Rennie Mackintosh byl výjimečným architektem, návrhářem nábytku, malířem a průkopníkem moderního hnutí Arts & Crafts ve Skotsku.
Pocházel z početné rodiny (druhorozený syn a čtvrté dítě a z celkem jedenácti potomků) důstojníka a prokuristy městské policie v Glasgowě. V roce 1884 začal na škole umění v Glasgowě navštěvovat večerní kurzy u Johna Hutchinsona. V dubnu 1889 nastoupil jako kreslič v architektonickém ateliéru Honeyman & Keppie (v roce 1904 stal jedním ze tří partnerů kanceláře). Současně se zapsal k řádnému studiu na škole umění v Glasgowě. Již v průběhu studia rozvinul kontakty s umělci Herbertem MacNairem, jeho pozdější ženou Frances Macdonald a její sestrou Margaret Macdonald, která se později stala Mackintoshovou manželkou. V roce 1890 se Mackintosh stal teprve druhým vítězem studentského cestovního stipendia udělovaného na počest skotského architekta a teoretika Alexandera Thomsona a mělo především sloužit ke studiu antických příkladů. Mackintosh toho využil k pobytu v Itálii. Po návratu do Skotska založil v Glasgowě svoji vlastní praxi. Čtveřice skotských umělců spjatých se školou v Glasgowě následně představila svoje grafické návrhy a nábytek na výstavě “The Four“ v Londýně, Turíně a v roce 1900 také ve vídeňském pavilonu Secession, což výrazně ovlivnilo celé hnutí kolem Wiener Werkstätte. Putovní výstava napomohla reputaci a zvýšení zájmu o Mackintoshovu tvorby vycházející ze skotských tradic. Na rozdíl od svého skotského předchůdce Alexandera Thomsona Mackintosh nepovažoval z klimatických důvodů za vhodné užití příkladů antické architektury. Ve viktoriánském období byl ve Skotsku v oblibě tzv. “Baronský styl“ vycházející ze středověkých hradů z 16. století a francouzských renesančních zámků, což na jedné straně skončilo oslavou gotiky, ale Mackintosh především usiloval o přizpůsobení návrhů moderní společnosti a jejich současným potřebám. Kromě toho kladl velký důraz na přehledné řazení jednotlivých prostorů a co nejlepší využití přirozeného i umělého osvětlení. Prosazoval myšlenku, že by dílo mělo promlouvat jednotným jazykem, a proto svoje návrhy domýšlel do nejmenších detailů.
V době ekonomické recese opustil v roce 1913 firmu Honeyman, Keppie & Mackintosh a neúspěšně se pokusil založit svoji vlastní praxi. Volný čas trávil na víkendovém sídle v Suffolku a věnoval se krajinomalbě. Z důvodu pokračujících finančních a zdravotních obtíží se v roce 1923 přestěhoval se svojí ženou na jih Francie do Port-Vendres. V roce 1927 se oba vrátili nazpět do Anglie, kde Mackintosh neúspěšně podstoupil léčbu rakoviny hrdla a jazyku.